Skip to content

Χείρων

O δάσκαλος του κυνηγιού στους ανθρώπους.

Τὸ μὲν εὔρημα θεῶν, Ἀπόλλωνος καὶ Ἀρτέμιδος, ἄγραι καὶ κύνες• ἔδοσαν δὲ καὶ ἐτίμησαν τούτῳ Χείρωνα διὰ δικαιότητα.
ὁ δὲ λαβὼν ἐχάρη τῷ δώρῳ καὶ ἐχρῆτο•

Έτσι ξεκινάει ο «Κυνηγετικός», το πρώτο εγχειρίδιο για το κυνήγι που γράφτηκε τον 5ο Π.Χ αιώνα από τον Ξενοφών τον Αθηναίο.

Σε ελεύθερη μετάφραση λέει: «Τα κυνήγια και τα σκυλιά είναι δημιουργήματα των θεών, του Απόλλωνα και της Αρτέμιδος. Τα παραχώρησαν τιμώντας των Χείρωνα για την δικαιοσύνη του. Όταν εκείνος τα έλαβε, ευχαριστήθηκε με τη δωρεά και την αξιοποιούσε.» Παρακάτω ο Ξενοφώντας αναφέρει αυτούς που θήτευσαν κοντά στον Χείρωνα και έγιναν μαθητές του «στα κυνήγια και σε άλλα καλά ζητήματα».

Ο Χείρων ήταν Μέγας Δάσκαλος που ήξερε τα πάντα και μυούσε πολεμιστές, θεραπευτές και μάγους. – ο πρώτος ολιστικός θεραπευτής. Γιος του Κρόνου και μία θαλάσσιας νύμφης, της Φιλύρας, μισός άνθρωπος και μισός άλογο, ο Χείρων είναι ένας θεϊκός γόνος που δεν γνώρισε την μητρική φροντίδα ούτε το πατρικό ενδιαφέρον. Ο Κρόνος έφυγε μετά την ένωσή του με την Φιλύρα κι η Φιλύρα εγκατέλειψε το μωρό όταν είδε την δυσμορφία του και απογοητευμένη ζήτησε να μεταμορφωθεί σε δέντρο, την φιλύρα. Το μικρό παιδί περιφερόταν μόνο στα δάση του Πηλίου, όταν τον λυπήθηκε ο θεός Απόλλων κι έγινε θετός του πατέρας. Κοντά στον τρυφερό αυτό θεό ο Χείρωνας μεγάλωσε γνωρίζοντας την αγάπη, εκπαιδεύτηκε στην μουσική, στην θεραπεία, απέκτησε σοφία, το χάρισμα της προφητείας κι έγινε δάσκαλος ηρώων όπως του Ηρακλή, του Αχιλλέα, του Ορφέα, του Ιάσονα και του Πηλέα, του Αρισταίου αλλά και του Ασκληπιού.

Ο Χείρωνας είναι γνωστός σαν ο “Πληγωμένος Θεραπευτής”. Ήταν ταυτόχρονα πολεμιστής και θεραπευτής. Κάποτε ο μαθητής του ο Ηρακλής τον πλήγωσε μ’ ένα φαρμακερό βέλος στο πόδι – η πληγή του ήταν αγιάτρευτη. Ο Χείρωνας ήταν αθάνατος μα τρωτός (δεν μπορούσε να πεθάνει από την πληγή του αυτή). Πληγώθηκε, ένιωσε τον πόνο κι ενώ θεράπευε τους άλλους ο ίδιος δεν μπορούσε να θεραπεύσει την πληγή του. Στο τέλος θυσίασε την αθανασία του για να απαλλαγεί από τον πόνο και να πάρει τη θέση του στους ουρανούς.

Ο Χείρωνας εμφανίζεται σαν δάσκαλος μιας εποχής κατά την οποία όπως και σε άλλους πολιτισμούς περιγράφεται, εσωτερικοί δάσκαλοι έρχονταν από τη θάλασσα για να διδάξουν την ανθρωπότητα. Είναι μισός Θεός και μισός άνθρωπος ή μισός άνθρωπος και μισό ζώο, συμβολισμοί που δείχνουν τη μάχη επικράτησης της συνείδησης πάνω στο χάος και τη μη λογική. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική μορφή της ελληνικής μυθολογίας τόσο για τη σχέση του με τη θεραπεία και άλλες υπό διαμόρφωση φυσικές επιστήμες του αρχαίου κόσμου, όσο και για τη σχέση του με τη διδασκαλία των ηρώων. Υβριδική μορφή, όπως όλοι οι Κένταυροι και τα άλλα χιμαιρικά πλάσματα του μυθικού κόσμου, διακρίνεται από τους υπόλοιπους του είδους του για την προαιώνια σοφία που κατέχει.

“…Φίλοι μου, βλέπετε τον προεξέχοντα λόφο της κορυφής,
ο οποίος είναι κατάσκιος εις το μέσον του βράχου,
όπου εντός σπηλαίου κατοικεί ο Χείρων,
που είναι ο περισσότερο δίκαιος από όλους τους Κενταύρους,
οι οποίοι ανετράφησαν εις την Φολόην
και εις τας αποκρήμνους κορυφάς της Πίνδου.
Αυτός (ο Χείρων) έχει την φροντίδα δια την δικαιοσύνην
και δια να παρέχει φάρμακα προς θεραπεία των ασθενών
άλλοτε πάλι κρούων εις τα χέρια του την κιθάραν του Φοίβου
ή τη λιγυρόφωνον φόρμιγγα του Ερμού
τη φκιασμένην από όστρακον χελώνης,
φανερώνει εις όλους τους περίοικους δίκαια έργα.
Δια τούτο βέβαια η Θέτις, που έχει ωραία πόδια,
παρέλαβε και στην αγκαλιά της και τον ιδικόν μου υιόν,
ενώ ήτο νήπιον που είχε γεννηθή προς ολίγου,
και ανέβη εις το Πήλιον το κινησίφυλλο βουνό,
και τον παρέδωσε εις το Χείρωνα, δια να τον περιβάλλη με αγάπην
και να τον ανατρέφη καλώς και με επιμέλεια…”
(στ.378-390, “Ορφέως Αργοναυτικά”, απόδοση Ι.Πασσά)

Advertisements
Σχολιάστε

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφού εγκριθεί και εφόσον δεν περιέχει υβριστικά σχόλια και αυθαίρετους χαρακτηρισμούς.

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: